Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W-vergadering

dinsdag 15 oktober 2024

09:30 - 12:30
Locatie

B&W-kamer

Voorzitter
drs. A.J. van Hout
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 2a

    Door de oorlog in Oekraïne wonen Oekraïense vluchtelingen in verschillende gemeentelijke opvanglocaties. Het huren en gebruiken van de opvanglocaties kost geld. Het rijk verstrekt de gemeenten een bijdrage van € 61 per dag per opvangplek. Sinds 1 juli 2024 is geldt een wettelijke bijdrageplicht voor de kosten van gas, water en elektra (GWE) voor de bewoners van de gemeentelijke opvanglocaties Oekraïne (GOO) die werken. Het gaat om € 105 per volwassene. Het college vraagt de RSD om de eigen bijdrage namens de gemeente te innen bij de bewoners.

  2. 2b

    Op 19 september 2024 heeft het college van B&W schriftelijke vragen ontvangen vanuit de fractie Groen Links over het onderwerp Mobiliteitsplan. Er worden vragen gesteld aan het college of de opmerkingen over de onderlinge aansluiting van bus tijden en betrouwbaarheid van het treinvervoer meegegeven zijn aan de concessiehouder (Provincie Gelderland) in het kader van de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer. Door in te stemmen met dit voorstel wordt de inhoudelijke beantwoording verzorgd.

  3. 2d

    De afgelopen jaren heeft de gemeente Westervoort zich gebogen over haar bestuurs- en uitvoeringskracht in relatie tot haar kerntaken, maatschappelijke opgaven en bestuurlijke ambities. Dit mede in het perspectief van toekomstige ontwikkelingen, de positie in en kansen van de regio en de financiële situatie en perspectieven van de gemeente.


    De aanleiding voor de bestuurskrachtonderzoeken (zie bijlagen) was destijds met name de financiële situatie van de gemeente Westervoort en het daaruit voortvloeiende herstelplan. Daarmee is een gerichte stap in het financieel herstel en de bewustwording rondom bestuurskracht gezet binnen het gemeentebestuur.
    Het tweede bestuurskrachtonderzoek heeft waardevolle ontwikkelpunten voortgebracht, gericht op de doorontwikkeling van de gemeente Westervoort en haar positionering in de regio. Echter, de taken en opgaven van de gemeente nemen onverlet toe en de financiële bijdrage vanuit het Rijk groeit niet verhoudingsgewijs mee.


    Ondanks dat voor 2025 een sluitende begroting kan worden vastgesteld, geeft het college in de begroting aan dat een verdergaande samenwerking met gemeenten in de Liemers onontkoombaar is. Gelet op de maatschappelijke opgaven waar Westervoort zich voor gesteld ziet en het voorzieningenniveau dat wij onze inwoners ook in de toekomst willen kunnen bieden tegen een acceptabel lastenniveau voor inwoners en ondernemers, is een brede bestuurlijke fusie in de Liemers het bestuurlijke uitgangspunt.


    Op deze wijze vormen we een robuuste gemeente in omvang van gebied en aantal inwoners, met een krachtig gemeentebestuur, voldoende ambtelijke uitvoeringskracht met daarin strategische slagkracht. Dit biedt ons de kans op een sterke positie in de regio en daarmee richting provincie, Rijk en Europa. In een tijd waarin het Rijk regio’s meer en meer centraal stelt als eerste aanspreekpunt en ingang van geldstromen, is dit voor onze inwoners en ondernemers van essentieel belang voor een brede welvaart in ons gebied. Ook in een groter bestuurlijk geheel zullen wij de identiteit van Westervoort en de unieke kenmerken van dit gebied en ons voorzieningenniveau waarborgen.