Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W-vergadering

dinsdag 8 oktober 2024

09:30 - 12:30
Locatie

B&W-kamer

Voorzitter
drs. A.J. van Hout
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 2a

    In 2023 heeft de gemeente Montferland laten weten dat zij de samenwerking binnen de Groene Metropoolregio (GMR) wenst te beëindigen Het ontwerpbesluit betreffende de wijziging gemeenschappelijke regeling GMR door uittreding Montferland is ongewijzigd na behandeling van de ingediende zienswijzen. Middels dit voorstel vraagt het college toestemming aan de raad om de gemeenschappelijke regeling Groene Metropoolregio te wijziging.

  2. 2b

    In de raadsvergadering van 17 juni 2024 is de opgaveagenda 2025-2028 behandelend. Uw raad heeft hierbij een zienswijze ingediend over de concept regionale agenda van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen. De regio heeft de opmerkingen uit deze zienswijze, en uit de zienswijzen van de andere gemeenten opgenomen in een zienswijzenota. Op basis van de zienswijzen is er een definitieve agenda opgesteld. Deze ligt nu voor.

  3. 2c

    Volgens afspraak wordt het dashboard sociaal domein ieder kwartaal met het college gedeeld. Het betreft de prognose voor het tweede kwartaal van 2024 op basis van de beschikbare gegevens tot het einde van dat kwartaal. Als bijlage bij dit college voorstel wordt het dashboard in PDF meegestuurd.

  4. 2d

    Via de regionale raadsinformatiebrief worden de raden op de hoogte gebracht van de actuele financiële situatie van jeugdzorgaanbieder Pactum en van de stappen die de komende periode gezet worden om Pactum weer financieel gezond te maken.

  5. 2e

    Het regionaal afsprakenkader Wonen en Zorg richt zich op een gevarieerd woningaanbod dat aansluit bij de behoeften van alle inwoners. Gemeenten moeten samenwerken om de huisvestingsopgave aan te pakken en evenwichtige kansen te creëren voor aandachtsgroepen. Het is belangrijk dat er meer sociale huurwoningen beschikbaar komen in gemeenten waar het aanbod momenteel beperkt is. Tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat kwetsbare mensen niet geconcentreerd raken in gemeenten met al veel sociale huurwoningen.

  6. 2f

    Het College voor Arbeidszaken van de VNG houdt samen met de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO) een ledenraadpleging over de concept arbeidsvoorwaardennota die als uitgangspunt dient voor het komende overleg over de Cao Gemeenten en Cao SGO 2025-2026. In de ledenraadpleging wordt de leden gevraagd of ze instemmen met de concept arbeidsvoorwaardennota en of ze nog opmerkingen willen meegeven aan de VNG.
    In dit voorstel wordt voorgesteld in te stemmen met de concept arbeidsvoorwaardennota 2025-2026.

  7. 2g

    Jaarlijks stelt het college de bijlage ‘Opbouw kostprijs peuteropvang’ vast, die onderdeel is van de Subsidieregeling peuteropvang gemeente Westervoort 2024. Bij de gemeentelijke subsidie per uur wordt rekening gehouden met het landelijk vastgestelde ‘normtarief dagopvang’ en de adviestabel ouderbijdrage peuteropvang 2025 van de VNG. Door een toename in subsidieaanvragen voor reguliere peuters is er een tekort ontstaan op het beschikbare budget.

  8. 2h

    De meerjarenbegroting 2025-2028 sluit in 2025 met een positief saldo. Meerjarig is de begroting niet sluitend.


    Zoals zovele andere gemeenten heeft de gemeente Westervoort een grote financiële opgave om te komen tot een sluitende meerjarenbegroting, mede door aflopende rijksinkomsten door kortingen in het gemeentefonds en de indexering en tariefstijging in Wmo en jeugdzorg. De opgave is zorgwekkend te noemen. De jaren 2026 tot en met 2028 zijn nog niet sluitend. Om een financieel gezonde huishouding te kunnen blijven voeren en niet onder financieel toezicht te geraken is het wel noodzakelijk om de jaarschijf 2025 structureel sluitend te maken.


    Om de tekorten voor 2026 en verder op te kunnen lossen is inmiddels het project ‘Financieel gezond 2026’ opgestart. Bij de begrotingsbehandeling door de gemeenteraad wordt alleen het begrotingsjaar 2025 vastgesteld. De jaren 2026-2028 geven een structureel inzicht in de beleidskeuzes.


    Ten opzichte van de Voorjaarsnota is voornamelijk sprake van een lastenverschuiving. Zo zijn de lasten van de gemeenschappelijke regelingen geactualiseerd en is een reëlere raming opgenomen van de investeringen.